Flourescerande nätter

9 04 2006

För några veckor sedan gav jag fan i att röka. Det var inte särskilt svårt, men nackdelen är att jag har snusat rätt mycket. I stället. Nu har jag tagit tag i mitt internetmissbruk. Och förmodligen blivit DVD-missbrukare på kuppen. Men vaffan. Nåt måste man ju sysselsätta sig med.

I väntan på nästa Buffy-box har jag tagit itu med Jag, Claudius. (Appropå slampor från förr.) Man upptäcker många nya saker då man återser gamla vänner. Skådespelare på udda platser, till exempel, som kanske inte kändes så udda just då. Gruber från‘Allo! ‘Allo! dyker upp i en biroll, och självaste Kapten Kirk har en stor roll som den maktlystne vaktchefen Sejanus. Och det är ganska snäll serie. Mest prat. Som en teaterpjäs. Inga feta effekter, påkostade masscener, eller obehagliga specialeffekter. Utan prat. Men roligt prat. Åtminstone för den som gillar roliga omskrivningar av saker som i själva verket inte är ett dugg roliga. (Nu har iofs Caligula vuxit upp, så nu kanske serien blir lite mer rakt på sak. Jag minns faktiskt inte.) För övrigt undrar jag hur pass historiskt korrekt det är av Brian Blessed, den gamle oxen, att göra sin kejsar Augustus till en, stundtals, ganska jovialisk farbror. Numera är det sånt jag funderar över efter jobbet, då natten börjar övergå till morgon.

Jag när även en stark längtan efter Twilight Zone-boxen. Hur kan den vara så dyr, jag bara frågar.


Åtgärder

Information

Kommentera

