All is well

4 04 2006

Det mest fascinerande – och samtidigt mest skrämmande – med mitt jobb är att det är offentligt. Det jag gör syns. När jag klantar mig på jobbet så ser över 100 000 människor det. I början är det ett ok man bär på darrande axlar, men med tiden kommer man att lägag sig till med en mer filosofisk inställning.

En bieffekt är att bekanta jag inte pratat med på länge ändå vet vad jag sysslar med. ”Jaså, du snackade om lägenhetssituationen med Emma i veckan? Ja, fy fan, det är svårt just nu!” och dylika kallpratssituationer dyker upp. ”Men vaffan, träffade du Börje? Varför sade du inget?” Mest irriterande är de som vet saker. ”Haha, skriver ni om det där först nu? Det har jag vetat hela tiden, sopor!” Vi vet också saker. Men vi riskerar också bli anklagde för förtal om vi skriver det vid fel tillfälle. Den risken tar man inte när man skvallrar på krogen. Så, jo, det är en viss skillnad.

Jag förväntas komma ihåg saker jag skrivit. Helst ordagrant. (Det gör jag inte.) Eller påverka tidningens innehåll. Värst är nog mina släktingar från Kumla. Jag kan förstå att de reagerar över diskrepansen i bevakningen mellan deras lag och vårat lag – de spelar trots allt i samma serie. Men det betyder inte att jag tänker åka till Kumla en gång i veckan. Jag är gladast om jag kan åka till Kumla noll gånger i veckan, om jag ska vara helt ärlig.

Klagar gör jag dock inte. Ja, det är mycket som är trist, mycket pliktbevakningar, de små, små lokala sakerna som river upp hela himlastormar om något blir fel. Men på det stora hela har jag världens bästa jobb. Synd bara att jag slösade bort fem år på universitetet i onödan istället för att inse det på en gång.


Åtgärder

Information

Kommentera

