Snö

22 02 2006

Jag har den största respekt för vinterarbetarna. De tappra snöröjare som trotsar elementen och dygnet för att förenkla för oss vanliga latdrögar. Jag hyllar snöplogföraren jag möter på väg hem från jobbet vid midnatt. Tack vare hans planlösa framfart, under vilken han knuffar ut all den snö, som lagt sig på hög på våra trottoarer, in på vägen, får jag incitament till att välja nya och spännande vägar hem i stället för den vanliga, tråkigaste, snabbaste, vilket jag oftast annars gör.

Slitsam är han. Långt efter klockan tre dundrar han fram och tillbaka längs gatan utanför mitt sovrumsfönster så att vi ska kunna sova fast förvissade om att framkomligheten kommer att vara till allas belåtenhet när vi vaknar nästa dag. Förutsatt att någon har kunnat sova vill säga.

Och när han ställt in plogen i garaget i grisottan efter väl förrättat värv tar takrensarna över. De är här för oss, för att se till så att inte ondskefulla istappar eller vådliga mängder taksnö begraver oss under vår vandring där under. Takrensningen går till så, av ljudet att döma, att takröjarna helt enkelt dunkar ner snön genom att slå en enorm slägga mot husväggen. Då jättesläggan fått hela huset att vibrera så ramlar snö och istappar ner, utan att ha behövt döda en endaste människa, och det känns ju tryggt att veta där jag ligger i min säng och lyssnar.

Det är tur att vi har er, snöröjare.

Dagens uttryck: ”Jugoslavisk släparmsräddning”. Tack för den, ”Valpen” Larsson, elitseriemålvakt i handboll. Och så finns det folk som inte gillar idrott. Det låter ju inte klokt.


Åtgärder

Information

Kommentera

