Låt masspsykosen ta sin början

29 01 2006

I kväll börjar Big Brother igen. Det är ganska tveksamt om jag kommer att titta i år. Jag gillar faktiskt Big Brother. (Bör kanske sägas i samma röstläge som i ”Jag gillar faktiskt Thin Lizzy”. Ifall nån skulle tvivla.) Det är en intressant programidé som tyvärr har vattnats ut totalt genom åren. Det som brukade vara en sorts sociologisk voyeurstudie av hur människor i ett påtvingad kollektiv hanterar situationen utan kontakt med yttervärlden – våra egna små vita möss – har förvandlats till en promotionvår för Bingos stall av handplockade egotrippade gummituttade väteperoxiderade tjugoåringar.

En snabb titt på årets deltagare ger vid ögat att årets säsong inte kommer att skilja sig särskilt mycket från förra årets. Endast en deltagare är över 26. Han är 28. Värsta åldringen. Den som vill se hur den ytliga wannabegenerationen interagerar under alkoholens influenser kan väl hänga vid Stureplan istället i stället för att utnyttja BB-abstinensen hos de som fastnade under de goda åren? Då faktiskt flera av deltagarna hade intressantare insidor än utsidor. Själv har jag inte kunnat engagera mig sedan Kajsa gick ut ur huset för flera år sedan. Men kanske finns det hopp att hämta från den norska halvan även i år? Eller från dvärgen?

Jag kommer ändå att missa ankomsten. Jag jobbar ju ikväll och att övertala herrarna på redaktionen om det relevanta i att styra teven till en dokusåpa då låter sig inte göras. (Om det inte är Let’s Dance. Vilket är ett ganska obegripligt fenomen, men också en annan historia.) Och dessutom är det både Six Feet Under och underbara Unbreakable samtidigt. Ständigt denna ondska.


Åtgärder

Information

Kommentera

