Jaja. Jag ÄR en nörd.

23 01 2006

Jag har varit fast ända sedan den där gången då jag hamnade framför teven när Burkina Faso spelade. Ni vet, Burkina Faso, de där som hette Övre Volta förut, och som har en huvudstad som det är jättekul att lära sig namnet på – Ouagadougou. (Med reservation för stavningen.) När jag slog på teven hade Burkina Faso just gjort 4-1 i den 86:e matchminuten. Jaha ja, tänkte jag och sträckte mig efter TV-tidningen. Och när jag tittade upp igen så var det reducerat. Tre minuter senare var det kvitterat. Och när det var slut så hade det andra laget, det kan ha varit de som hette Zaïre förut, vunnit på straffar. I Burkina Faso.

Sedan dess har jag varit barnsligt förtjust i Afrikanska mästerskapen i fopboll. Inte alltid så välorganiserat. Inte alltid så lysande bra. Det händer att gräset är gult och spelet brutalt. Men en sak kan man lita på. Det är alltid oberäkneligt. Professionella fopbollsspelare kan plötsligt göra de mest hårresande misstag. (Var det nån som såg Togo häromdagen? De skulle behöva en Abdel. Var är han? Ring honom så är han redo på en kvart. För han är Abdel.) En stjärnspelare kan helt plötsligt vara försvunnen av okänd anledning. Linjemän kan börja se i syne. (Ett mästerskap för några år sedan avgjordes i Nigeria. I finalen förlorade Nigeria på straffar eftersom domaren inte såg att Nigerias avgörande straff hade gått i mål. Bara i Afrikanska mästerskapen!) Och en match kan sluta precis hur som helst. Även om den, som i den match som fick mig att fastna, verkar vara precis hur död och avgjord som helst.

Den där matchen i Burkina Faso spelades 1998 har jag kollat upp nu. Hemmalaget förlorade sin semifinal mot Egypten (det var i tredjeprismatchen de tappade sin ledning) efter att den 31-årige veteranen Hossam Hassan gjort två mål. Jodå, Hossam Hassan är med i år också. Kanske för att han är bäst av alla på att filma?

Ikväll ska jag ge American Idol en chans. Det är säkert jättejobbigt att beskåda. Så jag är övertygad om att jag kommer att gilla det.


Åtgärder

Information

Kommentera

