Saker som är enormt onödiga, del 83

17 01 2006

När jag zappade runt på teven råkade jag slinta med fingret och stanna till vid nåt bakom-kulisserna-program för Desperate Housewives på femman.

”Hemmafruarna har visat för alla äldre kvinnor i branschen som kanske funderat på att byta bana att de faktiskt fortfarande har en framtid som skådespelerska”, sade nåt svutto i en obeskrivlig frisyr (om de ser ut som Teri Hatcher, var fömodligen den delen som hörde dit men som han inte sa högt).

Vilket häpnadsväckande påstående att få höra på en kommersiell TV-kanal på bästa sändningstid.
Ja, Svutto”, tänkte jag, ”och Raul Achmetovs framgångar med översvämningarna på öster på sistone har verkligen visat alla spansk-azerbadzjanska rörmokare som kanske funderat på att byta bana att de faktiskt fortfarande har en framtid i branschen.

Vad är det som får TV-producenter att tro, eller att försöka övertyga oss om det viktiga i, att vi bryr oss ett enda litet gnyft av just nöjesvärldens arbetsvillkor? Gör vi verkligen det? Och i så fall varför? Varför säger ingen ”Stopp, för helvete, jag vill inte veta det där”? Det är ert fel att TV-kanaler som E! finns. Det var naturligtvis E! som låg bakom ”dokumentären”. TV-kanalen E! är den absolut mest meningslösa TV-kanalen som finns. I hela världen. Märkte ni hur jag lade till ”i hela världen” som för att understryka hur dåligt jag tycker att det är? Nå, det gjorde jag i alla fall.

Det är TV-kanalen E! som också ligger bakom Entertainment Weekly, som man ibland måste ducka förbi på Kanal 5. Så ni inser ju själva vidden av den inkompetens och kompletta meningslöshet som bor i TV-kanalen E!.

Och vad är dealen med ”Commander In Chief”? Hur kan man bestämma redan innan serien har börjat sändas att den ska bli en jättesuccé? Att den måste matas dag efter dag på den ena konstiga sändsningstiden efter den andra? Det är fanimig underhållningspropaganda, det är vad det är. Det är mycket möjligt (nej) att det faktiskt är en bra TV-serie. Men kan inte tittarna själva få bestämma det? I stället för kanalen som, i sin stora visdom, lade ett mästerverk som ”Buffy the Vampire Slayer” på sena eftermiddags- eller ”Kvinnofängelset”-tider? Eller som nonchalant knuffar in ”Arrested Development” halv 12 på en måndagkväll? Nej, när TV4 försöker få mig att tro att någonting är bra så kommer jag automatiskt anta motsatsen tills jag har blivit ordentligt motbevisad. Det kommer jag inte att bli av ” Commander In Chief”.

Det var egentligen inte alls det jag tänkte skriva om, men mitt, till en början, så oskyldiga zappande gjorde mig så upprörd att jag var tvungen att skriva av mig. Jag får spara det där andra till en annan dag.

Åtgärder

Information

Kommentera

