När Hitler kom till redaktionen

16 01 2006

Jag fick ett samtal till redaktionen i förra veckan. En gammal guldplakettvinnare skulle visst komma till staden. Guldplaketten var sådant som tidningen delade ut till den länsbo som stått för den mest imponerande idrottsinsatsen under året. Året i det här fallet var 1939. Mannen var i stan för att fira sin 90-årsdag. Jaha, än sen då? Jo, mannen fick sitt pris efter att ha vunnit ett VM eller nåt nere i Berlin. Han hade uniform på sig på segerbanketten. Tydligen ska han fortfarande vara i god form, för han hade lovat att bära samma uniform på sitt 90-årsfirande. Samma uniform som han bar då han placerades till bords vid segerbanketten tillsammans med några som visst hette Hitler och Göhring. Kom sen inte och säg att sportnostalgi är tråkigt.

Fast det blev aldrig något reportage. Fotoavdelningen var helt enkelt överbelastad. Trist.

Jag var på mitt livs första volleybollmatch igår. Min första elitmatch i alla fall. Herregud, jag spelade ju själv i min ungdom, fast särskilt bra var jag aldrig. Jag var för kort. Är väl fortfarande. I volleybollens matchprogram är alla spelares längd en viktig detalj. Nå, det var ganska trevligt. Jag kommer nog att gå på fler volleybollmatcher.

Och efteråt på redaktionen vidtog en spännande diskussion. Vem är egentligen snyggast?
Men tolvan då? Hon är väl söt?
Gud, nej. Inte alls min typ. Men nummer sex, där har vi något. Hon är schnygg.
Innan ni kallar oss för vedervärdiga sexister kanske jag ska berätta att det var kvällens fotograf som initierade frågan, i samband med valet av dragbild. Fotografen som på hemsidan till den kampsportförening hon är medlem i beskrivs som ”lanske landets snyggaste fotograf”. Och det var hon som gillade tolvan bäst. Men inte alls tyckte att den långhårige assisterande var något för henne.
Lasse, vem var det du tyckte var så snygg ur vissa vinklar?
Va, nummer två, är du inte riktigt klok?

I Vallentuna spelar Dewi Surjadi. En närmast legendarisk figur på vår redaktion. Hon som hade en personlig hejaklack redan innan hon slagit sig in i förstauppställnignen. Slagsmål utbryter då Vallentuna kommer till staden. Inte helt olikt då det ska bestämmas vem som ska få bevaka fotbolls-VM å tidningens vägnar. Nestor Jens vill till och med hävda att han har ”upptäckt” henne. Jaja. Det kan han väl få ha dårå.

Ja, det är roligt nästan jämt. Nu har jag jobbat fyra av mina åtta dagar i sträck. De sista tre är dagpass. Då känns det i alla fall inte som om hela dagen går åt.


Åtgärder

Information

Kommentera

