Omstart

1 01 2006

Jag är en dålig människa. Men det var inte med flit. Jag firade ju till och med nyår i fredags för att slippa vara groteskt bakfull idag. Problemet är att när man äter dåligt pga sin bakfylla så tenderar den att hänga kvar. Och plötsligt fick jag ett infall. Men vadå – om Fredrik är så dum att han anmäler sig frivilligt att hoppa in på nyårsdagen så tänker ju inte jag ställa mig i vägen. Särskilt inte som jag såg att mitt schema var på fyra kvällar i rad. Och det kändes väldigt, väldigt tungt just nu.

Min ”nyårsafton” kom sig av att flera kompisar också hade andra förpliktelse på nyårsafton eller nyårsdagen. Och trots mitt systembolagskösraseri (inte nog med att kötthuvet före mig i kön sprang fram och tillbaka för att fylla på sin korg hela tiden och visade upp hela sin korvfabrik då han fnulade i sin varukorg, dessutom dog hela kassan då det var hans tur och skulle betala med kort, så att jag fick ställa mig sist i en annan kö) var det en trevlig kväll. Med partyhattar, flärpar, världens bästa julklappsölöppnare och kopiösa mängder whisky funkar det mesta.

Årslistorna är ju redan gjorda. Det roligaste med dem är som vanligt (antar jag) diskussionen runt dem, och de som inte kom med. Jag slapp skylta med Årets mest otippade artikel – En 2500 tecken lång artikel om Karlskoga Bats på första uppslaget (nej, jag gillar inte baseboll, men jag gillar att skämta om det). Årets överdrift kom inte heller med – den nyanserade artikeln från systertidningen som jämförde en allsvensk ishockeymatch med 9-11. På fullt allvar. (Den klipptes bestämt ner innan den kom in i vår tidning) Eller den gången då länets ende internationella storstjärna ringde från USA varpå Jensa förkunnade att ”vi har inte tid just nu” och lade på. Eller alla bizarra utfall från ordföranden i den lokala damallsvenska klubben, som svar på den hutlösa kritiken om att hon inte kan ta kritik.

Det var alla rykten om vad som egentligen ligger bakom olika idrottares val – i vilken tennisfinal figurerade t ex ett äkta par på varsin sida nätet? Och så var det cykelpampen med en avslappnad inställning till att hans fiender ville ha bort honom från jobbet: ”Det ska bli kul med en fight! Jag ska ringa runt och jävlas lite nu…” Och årets alla Zlatan. Men jag ska inte klaga. Det roligt med skrävlande fotbollsledare med storvulna planer. Även om de kommer att bli väldigt besvikna nån gång i framtiden. Appropå onyanserade så måste hockeyfansens gästbok vara årets roligaste. De gillar oss verkligen inte.

Men nu börjar vi på nytt. Gott nytt år.


Åtgärder

Information

Kommentera

