The Ominous Return of Ingvar P.

26 11 2005

När matchen och repet var så gott som klart så gled jag runt i Idrottshusets korridorer, när jag plötsligt fick syn på något som fick mig att tvärstanna. Det var Ingvar! Han är tillbaka! Så fantastiskt roligt! Jag hade glömt bort honom totalt. Men där var han, i form av en liten oansenlig lapp på en anslagstavla. Han håller ett föredrag i januari om ”Dolda maktnät”. Jag LÄR ju lyssna!

Men vem är då Ingvar. Jag har skrivit om Ingvar förut, och efter lite letande fann jag en text om honom som jag skrev till min gode vän Bajsmannen i maj 2002:

Hur det nu var, så ändrades fiskeresan till Bråviken till en dagstur till Jakt och fiskemässan vid Tullskans Slott. Resan dit var tämligen intressant ety vår egen konspirationsteoretiker Ingvar Pettersson hårt drev på sin tes om att ordenssällskap världen över styr våra liv med stor precision. Anledningen till detta spontana argumenterande beror säkerligen på att han imorgon, lördag, ämnar hålla föredrag om ämnet i en källarlokal på väster. Bland annat hävdades att de allra nyaste hypermoderna radarsystemen inte kan fånga ”hembygda” flygplan, då de saknar en speciell sändare, medan gamla tiders radarapparater minsann visste att fånga upp allt uppbyggt av tillräckligt stor massa. Något som jag själv avfärdade som nonsens, bör tilläggas. Tyvärr byggde argumentationen mest på vaga påståenden och anklagelser om hur de högt uppsatta i hemlighet planerar sina offentliga framträdanden i ordenssalarnas hemlighet samt hur dessa minsann sett till att kärnkraft i framtiden skall bli den enda försvarbara energikällan, och hur stor arbetslösheten skall vara. Det var väl ungefär här som resten av bussen resignerade och undlät att vidarebygga diskussionen. Då önskemål om konkreta bevis efterfrågades hänvisades vi till nämnda föredrag. Kanske minskas Ingvar Petterssons redan tveksamma trovärdighet av den olyckliga Roy Orbison-frisyr han begåvats med, om detta kan jag enbart spekulera.

Under en tämligen olycklig period av mitt liv delade jag arbetsplats med denne Ingvar Pettersson. En väldigt speciell man. ”The man” var ute efter Ingvar. Han visste det, men kunde inte bevisa det. Däremot läste han många böcker och texter på internet och drog därifrån slutsatser om hur konspiratoriska makter styr vår vardag på sätt man aldrig kunnat ana. Men Ingvar hade sett ljuset. Till en början uppmuntrade vi Ingvar att berätta om sina teorier, eftersom de ofta var väldigt underhållande. Men efterhand blev de aningen tröttsamma. Jag blev inte särskilt långvarig på det där stället, som tur var.

Först i oktober 2003 korsades våra vägar igen. Jag skrev högskoleprov inför mina kommande journaliststudier då han plötsligt stod där. Lyckligtvis är jag en person som plägar skriva ner de mer eller mindre häpnadsväckande händelser jag råkar ut för, så även denna episod visade sig finnas omskriven av mig:

Nåväl, det hände sig att jag under lunchen stötte på en gammal bekant; det var ingen mindre än den gamle konspirationsteoretikern Ingvar Pettersson som plötsligt dök upp framför mig då jag stod och rökte utanför huvudentrén (f ö en av få ställen på universitetet där jag fortfarande känner igen mig). Jag vet inte om du minns att jag berättat om denne fascinerande man förut, så låt mig friska upp ditt minne. Ingvar Pettersson var mannen med Roy Orbisonfrisyren som muntrade upp mina dagar som träarbetare på Hagalund, för c:a 1½ år sedan, med sina orädda teorier om att de som har den egentliga makten alla är förbundna genom hemliga ordenssällskap. Om detta håller Ingvar Pettersson ibland föredrag på Norrgatan, och någon gång hoppas jag få åhöra detta. Tyvärr glömde jag bort att fråga honom när man nästa gång skulle kunna tänkas få avnjuta detta. Ingvar var sig lik, och hade dessutom utökat sin repertoar med några nya konspirationer. En av dessa gick i korthet ut på att det skall finnas liv under jordytan. Med utgångspunkt från några tvetydiga rapporter från de första sydpolsutforskarna har han dragit slutsatsen att underjorden rymmer hemligheter som den (i första hand) amerikanska regeringen inte vill skall komma ut till gemene man. Det är därför, fortsatte Ingvar Pettersson, som vissa stora grottor på det nordamerikanska fastlandet inte får besökas utan sällskap av för detta ändamålet speciellt utsedda myndighetspersoner. Ja, sålunda förtalte han, utan att för den skull ge några speciella källor för sina påståenden. Innan lunchrasten var slut tipsade jag Ingvar om Discovery Channels mycket underhållande serie om diverse konspirationer, varje vardag klockan 19:30.

Och i december samma år skrev jag följande, som var en direkt följd av min närkontakt med Ingvar:

Jag är verkligen mycket förtjust i Discovery Channels serie om konspirationer, som nu repriseras på vardagkvällarna. Särskilt i torsdags då man redogjorde för teorin om den underjordiska världen, och framför allt för att man gjorde det nästan ordagrant så som min gamle kollega Ingvar Pettersson berättade om det för mig då jag stötte på honom när jag skrev högskoleprovet i höstas. Ingvar Pettersson bar fortfarande med stolthet upp sin tidlösa Roy Orbison-frisyr, och verkade uppriktigt besviken över att han inte bar med sig sina senaste flygblad om kommande föreläsningar han tänkt hålla. Jag var noga med att berätta för Ingvar om programmet på Discovery Channel, men hans intresse verkade inte så stort. Ingvar lyssnar ogärna på andras invändningar, utan trivs bäst då han ostört får hålla låda om sina olika teorier. Yppar man någon form av medhåll, likt jag och göteborgaren jag hade i sällskap gjorde då den amerikanska militären kom på tal, blir dock Ingvar upphetsad och talar då fortare och högre. Göteborgaren anförtrodde mig senare, på väg mot provsalen, sin uppriktiga bekymran över Ingvar Petterssons mentala hälsa.

Jag och min vän Ludde hade långt gångna planer på att gå och lyssna på Ingvar Petterssons föredrag när det begav sig. Inte minst av nyfikenhet på hur pass många som kan tänkas dyka upp på en dylik sammankomst. Så nu får vi alltså en ny chans. What a time to be alive!


Åtgärder

Information

2 responses

16 05 2009
Hur Google fick mig att minnas märkliga män från det förflutna « En ond plats

[…] kanske inte kändes så just då, han var en av anledningarna till att jag härdade ut. Ty det var Ingvar Pettersson, konspirationsteoretiker. Var dagen lite för mycket att hantera så kunde man alltid leta upp Ingvar och kallprata lite om […]

12 12 2010
Vi jubilerar! « En ond plats

[…] The ominous return of Ingvar P. (November 2005) Möt Ingvar Pettersson, konspirationsteoretiker. […]

Kommentera

