Läktarvrål och handbollsmål

25 11 2005

Jag har blivit betagen av handboll. Så har även örebroarna. Örebro har inte haft ett hyfsat handbollslag sedan 70-talet. Örebroarna är visserligen lojala mot sina lag, men ack så tysta på läktaren. Har någon sagt. Men han har inte varit på handboll i Idrottshuset.

Staden har fortfarande inget handbollslag av hyfsad klass. Så vi har importerat ett utifrån. Ett lag från en bondhåla, med en hemsk färg på tröjorna och ett av de fulaste klubbmärkena man har skådat. Men med en klubbkänsla som engagerar hela byn. Och Örebroarna. Kanske för att större delen av spelarna kommer från nämnda bondhåla. Bara en sån sak.

Erik får symbolisera laget från bondhålan. Han är ett skithus hög, och ser helt livsfarlig ut. Skägget, det som i vanliga fall är förbehållet tveksamma musikanter och kriminella motorcyklister, får honom att se ut som en bärsärk från forna tider. Så beter han sig även på planen, kunde jag konstatera efter en stunds specialstudier.

Börje är sportchef. Det är han som ordnar allt. Busslasterna med åskådare. Vem som ska sälja korv och vem som ska sälja snask. Organisationen bakom – en ”hemmamatch” kräver 8 timmars arbete av ett 60-tal funktionärer. Det är också Börje som drar igång publiken – så att nytillkommen publik gör skrämda miner av den överjävliga volymen och det obefintliga utrymmet. ”Vi klappar när motståndarna anfaller. De ska inte kunna prata med varandra.” Det ska erkännas – det var det värsta jag har varit med om. Och jag har ändå sett rätt mycket sport. Jag kan bara föreställa mig hur det ska låta när de vinner.

Jag hamnar mitt emellan Börje, som faktiskt är bindgalnare än Skövdes tränare under matchen, och Claes Runheim, vår gamle medarbetare som för dagen har en ganska obehaglig trendhockey. Hans morsa är visst kompis med Börjes syrra.

Jag noterar att handbollsspelarna inte har enhetliga strumpor. De tycks ha sina egna tubsockor. Besparingsåtgärd eller slump? Det torde vara unikt i lagsportssammanhang. Och varför består domarpar i handboll alltid, uteslutande, av en lång och smal och en kort och tjock. Står det i regelboken? Ja, inte vet jag, men jag kommer absolut att gå på handboll igen. Och förmodligen kommer det att brusa i öronen efteråt den gången också.

Jag gjorde andra spännande iakttagelser också. I morgon: The ominous return of Ingvar P.

Åtgärder

Information

Kommentera

