Kontemplation

2 11 2005

Det är en bra krönika han har skrivit, tänkte jag nyss då jag stod under köksfläkten och läste S medan jag rökte. Simon Banks krönika handlar om hur skribenten tappade kontakten med ishockeyn. Precis så där är det ju, tänkte jag. Jag känner precis likadant. Jag är kanske lite äldre än honom men…

Vänta.

Jag är kanske lite äldre än honom, tänkte jag. Och kom av mig.
När hände detta? Jag är plötsligt äldre än flera av de skribenter jag tycker om att läsa. Jag. Som nyss var ett barn. Det är så deprimerande att jag inte lär kunna motivera mig att sluta röka den här månaden heller. Fast det gör lite ont i lungorna ibland.

Det kom ett anonymt paket idag. Poststämplat i Vällingby. Först trodde jag förstås att det var kalsongerna som min svaga karaktär drog på sig igår. Inte tänkte jag på att posten i så fall måste ha varit rekordsnabb. Nej, det var en bok. Sliten, sönderläst och ”Utrangerad från Vällingby Bibliotek” enligt stämpeln i innerpärmen. Det var Tredje stenen från solen. Så nu får jag äntligen läsa om mannen som försökte sig på samlag med sin skivsamling. Tack, herr doktorand!

Ortsnamnen i mina porrbanners börjar verka påhittade. Har de blivit desperata? ”Vastra Kedjeasen”? ”Ona”? Vad fan är det? Det känns inte som om de ens orkar försöka längre. ”Fisksjon”. Ja, det var ju i alla fall lite lustigt.

Förresten fick jag beröm igår för samma icke-journalistik som jag var så skeptisk mot själv. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den informationen. Jag antar att jag alltid hellre är en bra skribent än har ett gott journalistiskt omdöme.

Åtgärder

Information

Kommentera

