Ett brev

20 10 2005

I morse kom det ett brev. Ett alldeles äkta exempel på den näst intill utdöda romantiska skriftliga konversationen. Det stod en hel del. Men det som var viktigt var orden ”jag tycker om dig”. Det var från Björnkvinnan. Jag är verkligen katastrofalt usel på avslut. Men jag vill nog inte ha något avslut längre. Tror jag inte.

Jag färdigställer min överklagan. Den som hängt med kan knappast ha missat mitt ständigt pågående krig mot myndigheterna. De gillar mig inte, helt enkelt. Det måste vara så. Den här gången är det A-kassan som, i sin stora visdom, har avstängt mig från 45 ersättningsdagar. Det är inte så illa som det låter. Jag behöver inte de där dagarna för tillfället. Min kollega har sjukskrivit sig ytterligare tre veckor och det innebär ytterligare tre schemalagda veckor. Och det är ju bra. Men bäst att förbereda sig för sämre tider redan nu.

Kruxet i kråksången är att jag frivilligt (finns det något annat sätt) sagt upp mig från tillvaron som bemanningsas för att sommarvikariera på Den Stora Tidningen. Att jag ägnade förra året till att utbilda mig till murvel, och att vilken idiot som helst kan ta över mitt bemanningsasjobb, tycks inte ha någon betydelse. Minns att det var samma gäng som inte för sitt liv kunde förstå att min utbildning inte började samma dag som skolans officiella termin började. Fast i min överklagan berättar jag på ett subtilt sätt hur stor chansen är för en nybakad journalist utan erfarenhet att erbjudas ett fast jobb. Hur som helst har de där sex vikarieveckorna jag skulle göra svällt till 18 veckor. And counting.

Igår rensade jag spam på en gammal mailadress som jag bara använder när man anmodas ge en epostadress på skumma ställen på webben. Det visade sig attt jag hade fått en påminnelse från nån community som jag glömt att jag registrerat mig på och fått ett gäng meddelanden. Så jag kollade. Suspekt ställe. Vad säger man till en flicka som har bilder på sig själv med ett finger i rumpan på sin sida? Räcker det inte att grymta då? När jag funderat ut något fyndigt att svara så visade det sig att man var tvugnen att punga ut med ett gäng pengar för ynnesten att få kommunicera via den communityn. Men jag vill ju inte ha nån knullkontakt. Just nu.

Idag värker det i kroppen. I ett svagt ögonblick gick jag med på att spela badminton igår kväll. I 1½ timme. Lyckligtvis ingick en oplanerad paus på en kvart i den tiden. Pga strömavbrott. Men jag lyckades sträcka muskler lite överallt ändå. Ja, så känns det iaf.

Åtgärder

Information

Kommentera

