Om plastiga bollar och mjuka boppar

28 09 2005

”Arbetsenhet 1-2” står det på porten på andra sidan gatan från mitt fönster. Kanske var det inte bara det yttre som förändrades på skolan under de sommarmånader under vilka jag hölls vaken tidiga morgnar av ombyggande tryckluftsborrar? Är det vackra yttre bara ett sätt att dölja att skolan förvandlats till ett Gulag-liknande läger där ungdomarna utnyttjas och indoktrineras till framtida slavar? Nej, det är det förmodligen inte. Det var ganska dumt skrivet. Men det är ett ganska dumt namn också. ”Arbetsenhet”. Vad var det för fel på ”A-huset”?

Slikt kan sätta sig i huvudet när man har för mycket fritid. I förra veckan hade jag fritid så till den milda grad att jag loggade in på det Lunarkonto som jag skaffade i avsikt att hålla kontakten med en kompis från skolan. Jag snurfade runt lite och noterade att min bibliotekarie ändrat sin politiska tillhörighet, som man får fylla i på sin presentationssida, från vänster till mitten. Något som jag hade svårt att släppa på flera dagar. Som jag sade, för mycket fritid kan vara skadligt.

Tur att jag är arbetslös nu alltså. Det är slitsamt. Det var länge sen jag jobbade så mycket som jag gör nu när jag är arbetslös. Min innebandyexpertis, jag har ju faktiskt ett SM-guld i sporten, är högeligen önskvärd så här års. Men på lördag tar jag semester och åker till Bokmässan. Och ser till att lämna ett lagom stort hål i väskan för alla de böcker jag ofelbart kommer att tvingas släpa med mig hem.

Jag har strukit Björnkvinnan från min telefonlista. En internetpoll om huruvida hon borde ge efter för sina kroppsliga lustar tillsammans med Långe Mannen, eller annan geografiskt välplacerad yngling, blev för mycket. Det och det självbekräftelsebehov vars raka motsats var vad som fick mig intresserad till att börja med. Mitt snedsteg med Kulturella Kvinnan visar sig kanske tvärtemot ha varit ett steg i rätt riktning. Så kan det gå.

För övrigt är den nya designen av dagboksredigeringen synnerligen obekväm.


Åtgärder

Information

Kommentera

