Läs bucker, gott folk

23 09 2005

Det borde ha varit ett gott tecken, det att någon försökt klippa sig igenom mitt cykellås men misslyckats, kvällen innnan jag gav mig iväg på intervju på den stora kvällstidningen. Damen jag skulle träffa lät mig vänta i tjugo minuter, men sen var det ganska snabbt avklarat. Jag är lite osäker huruvida det var bra eller dåligt att hon inte ville se min portfolio (i min nya jätteflashiga konstnärsväska) förrän jag förde det på tal.

Min vän Anna har skaffat sig ett torp mitt på söder. Utedass, hemmagjord utedusch, brunn, och än så länge varken telefon eller ADSL. Men vansinnigt mysigt förstås. Officiellt är det bara ett kontor. Det återstår att se hur pass mysigt det är på vintern. Jag vill se det igen när det är uppfixat.

Dessförinnan satt jag på Medborgarplatsen och svischade tillbaka längs minnenas allé. En barndomsvän har blivit rikskänd och nu har han skrivit en bok. Jag råkade gå förbi en boklåda, och kunde i vanlig ordning inte låta bli att handla lite. Jag tyckte att jag borde få rabatt på boken eftersom jag själv medverkar i den, men det fick jag inte. Jag minns inte allt på samma sätt som han gör det. Men det var ändå… starkt. Och litteratur bör ju beröra en. (Fast jag gillar inte namnbytena. Jag förstår att det är knepigt för läsaren när vi heter samma sak, men varför måste jag, som inte är central för historien, behålla mitt riktiga namn?)

Nej, en skogspromenad med rätt sällskap på det här.


Åtgärder

Information

Kommentera

