Lurch! Lurch! skanderade vi unisont

1 09 2005

Lurch är tillbaka! Äntligen. Båtnaden var märkbar när den gamle handbollslegendaren, tillika gemensamme barndomshjälten, kunde snärjas. Det är väl ingen som ens vet att han kommer härifrån.

Idag tog jag bussen upp till universitetet, för där, det hade jag hört, så skulle det finnas billiga begagnade cyklar hos Börje. Jag stegade in och ryade ”Fly mig en kompetent cykel, för tusen bövlar!” Men Börje hade inga cyklar idag. Kom tillbaka en annan dag, sade Börje, och log vänt. Jag fick ta bussen tillbaka igen.

Väl i staden passade jag på att införskaffa alkoholhaltiga drycker till helgens begivenheter, samt linsvätskor, ty det har jag slut på. En kvinna från Naturvårdsverket stoppade mig vid Olof Palmes Torg för att berätta om nedsmutsningen av Östersjön, och dess stackars fiskar. Min första impuls var att brista ut i hysterisk gråt och högljutt förklara att fiskar mördat min familj. Men det gjorde jag inte. Istället lyssnade jag tålmodigt, och ställde, som jag tyckte, listiga frågor. När hon, fram emot slutet, började mumla om donationer (ja, ty hon verkade lite nervös), svarade jag artigt att jag helst ville läsa på lite om hennes sak innan jag lovade något. Hon verkade lättad när jag gick.

Antikvariatet, de ondskefulla gynnarna, reade ut en Erlend Loe-pocket, som jag inte läst, för 20 kronor utanför sin affär. Jag var naturligtvis tvungen att gå in och köpa den, och kom, föga oväntat ut med ytterligare två böcker. Ja, och sen köpte jag en cykel i affären runt hörnet också. Det var roligt. Fast den var blå.

Två timmar Björnkvinna i telefon. Mmrf. Kan man tvinga fram ett pirr? Avslutade kvällen med första avsnittet av nya HBO-mastodonten Rome. Jag är inte överväldigad, men är fortfarande övertygad om att det kan bli precis hur bra som helst.

Åtgärder

Information

Kommentera

