Premiärhelg

24 08 2005

Ungdoms-SM – vilken milstolpe! Först min allra första muta och sen mitt allra första klagobrev. Däremellan ett (av många) upprörda telefonsamtal. Min muta var inte värst. En hemskt ful keps som berättade vad det var för arrangemang jag varit på. Fast värderad till 100 pengar i shopen. Jag var där på lördagen nämligen, och lärde mig en del om cykel. Min fotograf hade lyckats snacka sig till skjuts i den ledarbil som följer täten i loppet. Tja, officiellt är det väl en domarbil, men lika mycket handlade visst om att rapportera vad som hänt till speakern. Jag lärde mig exempelvis att om en äldre herre i keps styr in sin Ford på banan mitt i tävlingsfältet så blir tävlingsdomaren jättearg. Han gestikulerade i flera minuter, vrålade saker som inte kan tryckas i en stor morgontidning och bankade närapå hål på biltaket. Det var roligt.

Dagen efter var vi inte på plats. Det hade tävlingsledningen åsikter om. Nu råkade det vara jag som fanns på plats på redaktionen när han behagade dela med sig av sina känslor om denna icke-händelse. Men det ordnade sig ändå. Jag lyckades faktiskt få honom lugn och meddelsam. Vilket kanske berodde på att det faktiskt gått väldigt bra för arrangörsklubben. (Vilket samtidigt även var orsaken till hans stora förtrytelse. Saida var är du?) Och var kommer mutan in i bilden? Nå, dagen efter kom det syrliga mailet. Vilket egentligen borde varit adresserat till redigeraren, för det var hans val som inte var till förnöjelse. Tur att jag redan hunnit bli lagom blasé för att inte ta åt mig av sån kritik.

Jag har ändå ett bra jobb. Roligt för det mesta, otacksamt ibland. Förmodligen inte helt olikt hur det fungerar för en hårt arbetande idrottsledare. Jag svarade aldrig på mailet. Det leder sällan till något gott. I morgon finns det säkert något nytt att gnälla på.

Åtgärder

Information

Kommentera

