The lingonsylt murders

5 07 2005

När oskulden ryker ska det göras på ett spektakulärt sätt. Och det var med ett rejält skvätt som min kollega blev av med sin krossoskuld på stortrucken. Personalen vallfärdade till lagergången i fråga för att se om ryktena om förödelsen verkligen kunde vara sanna. Det kunde de. Om vilket en oskyldig åskådare kunde vittna, då han, nästan utan förvarning, rammades av en grov syltprojektil på kinden. I hög hastighet. Traumatiskt. Det får plats c:a 250 liter lingonsylt på en pall. Och tappar man två så framstår det som rena massakern. The Lingonberry Jam Murders. Hur, och om, väggen nånsin kommer att bli ren får framtiden utvisa.

Dessutom var det mitt fel. Det var ju jag som sade nåt om att ”se för tjuåtta bövlar till att inte orsaka några ras så kanske du får fortsätta köra stortrucken efter semestern”. Ty denne var glad över att äntligen få detta förtroende efter lång och trogen tjänst. (Så lång och trogen den kan bli om man är ett bemanningsas.) Ja, så ni förstår ju att det var helt och hållet mitt fel. Och mitt straff kom snart nog. När jag, lycklig över att nu bara ha en endaste lagerarbetsdag kvar (jag tog ut semester för torsdag och fredag – det kändes rätt, så rätt!), satte mig i min fula gula Renault-femma av 80 års modell, med visst kultrykte på arbetsplatsen, så lät det… ingenting. Dött. Så nu har jag för första gången blivit bogserad i bil. *Bockar av i listan över onödiga livserfarenheter*

Dock lättades bördan av mitt liv av en tripp till kiosken nere vid ån. För den nya flickans leende gjorde mina knän alldeles ostadiga. Och jag fick ännu en anledning till att inte sluta röka. Just nu.

Åtgärder

Information

Kommentera

