Vardag var dag

27 06 2005

Lämpligt nog tycks mina sista veckor som inhyrt as bli lagom surrealistiska. Men på ett underhållande sätt. Honom som vi refererar till som ”Jörgen”, det föga populära chefsaset, som tidigare plägat förmörka vår tillvaro på golvet, har förvägrats oss på sistone. Och idag fick jag höra historien om varför. Tydligen har han, i sin tidigare position som löneansvarig, lyckats förskingra inte mindre än 26 miljoner pengar. Till och med det allra mest oorganiserade företaget kommer att märka att det saknas 26 miljoner, det måste man väl fatta? Så nu finns inte Han Vi Kallar Jörgen kvar hos bemanningshallickarna. De 26 miljonerna som försvann kändes lite pinsamma, det är sant. Så det hela sköttes internt. Därför att, och här kommer den bästa biten i historien, bemanningshallickföretaget är måna om sitt rykte. Hahahahaha!

Säkerheten är, som ni kanske känner till, närmast av Hemlig Armébas-typ på lager. Alla anställda måste dra personliga magnetkort genom kortläsare så fort vi ska gå någonstans. Dessutom finns övervakningskameror överallt för att se till att vi inte snyter oss på produkterna, skrattar åt cheferna eller snattar stora mängder sprit på arbetstid. Min kollega M upptäckte idag att hans passerkort inte ville fungera när han skulle ta sig in på arbetsplatsen. Det hela var ytterst märkligt. Han fann för gott att kontakta säkerhetsvakten, eftersom det är svårt att ens gå på toaletten utan ett fungerande kort. Säkerhetsvakten, som varit furir i armén, om detta är jag övertygad, visste att berätta för M varför hans passerkort inte fungerade. ”Ditt passerkort”, berättade furiren, ”fungerar inte eftersom jag har avaktiverat det.”

(Jag blev själv lite irriterad när lagerledningen för två veckor sen bestämde att ingen längre fick njuta av solen på balkongen utanför lunchrummet, eftersom några stökat till så mycket. Vi blev därför kollektivt bestraffade, helt utan förvarning. Jag tyckte att det var dumt. Detta är bara en parentes. Appropå dumma saker som sker på min arbetsplats.)

M:s passerkortsprivilegier hade dragits in (hur länge? Det fick jag aldrig veta.) eftersom M hade begått det fruktansvärda brottet att, med sitt passerkort, släppa in kollegan P, som glömt sitt passerkort, på morgonen. P och M har jobbat ihop i nästan ett år. De känner varandra, och de är ganska säkra på att den andre inte är terrorist eller näspetare. P är tvärtom förmodligen det mest effektiva bemanningsaset avdelningen har att erbjuda. Furiren är noga med att protokollet följs. Ibland. Vill man in utan kort så måste man anmäla sig via porttelefon, och helst skriftligt och medelst uppvisande av legitimation. Det spelar ingen roll om man har jobbat där i flera år, och brukar äta lunch med furiren. (Jag släppte själv in en snubbe jag aldrig sett förut i morse. Det springer så mycket löst folk här, men jag minns själv de svåra tre veckorna inna jag fick ett kort själv. Så jag släpper in utan att ställa frågor.) Vår städansvarige ställde frågor. Till furiren. Han frågade om han fick släppa in M, eller om han riskerade att få sitt kort spärrat då. ”Det går bra”, genmälte furiren. ”Det gäller bara P.”

Hmm.

Jag gissar på ett homoerotiskt triangeldrama. Och att det är därför P finns på furirens shitlist.

Det finns ett par andra killar på avdelningen som inte alls aspirerar på titeln ”Mest effektiva bemanningsaset avdelningen har att erbjuda”. Eller fanns. Dagens långlunch blev till sist för mycket för avdelningens bas, som nästan spräckte en ven i pannan då han högljutt upplyste de två att de från och med nu är portförbjudna där. ”Yes, halvdag!”, tänkte dom.

Ja, det var en hyfsat underhållande dag. Nu är det åtta sådana kvar, innan jag kan lämna eländet bakom mig. För den här gången.

Åtgärder

Information

One response

11 06 2009
Junilistan « En ond plats

[…] 2005 Tillbaka i Örebro med succéresultat! Visserligen lastade jag fortfarande sprit på arbetsplatsen från helvetet i juni, men bara en vecka in i juli började jag som sportreporter på den stora lokaltidningen. […]

Kommentera

