Sakta gå hem genom stan

15 06 2005

Jo, det är sant. Jag saknar fortfarande Göteborg lite grann. Det är en bra stad. Men av de bästa sakerna med staden så är det väl bara Den Kloka som finns kvar. Så jag försöker uppskatta det jag har istället. Och en härlig sommarkväll är det inte så svårt. Inte alls.

Jag bor bra här, det gör jag. Jag saknar en balkong, men på det hela taget tror jag inte att det finns någon bättre del av staden att bo i. Visst, grannarna är, och har varit, ett kapitel för sig. Men de är trevliga – de få man ser – och jag är övertygad om att det finns de som har det betydligt värre. Vad är väl de traditionella efterfesterna på fredagar? Man får se till att sova när den drar igång vid två – halv tre, så störs man inte. Så länge de inte flyttar ut på balkongen. Men Animal har i alla fall flyttat. Han med det stora trumsetet och den lilla talangen. Och – jösses, hur ska jag nånsin kunna glömma dem – paret som förenades i en julsångskorus efter sexet. De bor inte kvar. Jag undrar vem de trakasserar nuförtiden.

Men området! Jag kan inte klaga. Tio minuters promenad västerut ligger stadens centrum. Tio minuter söderut och man är mitt i landsbygden – fågelreservat, grillkullar, pastorala åkerlandskap. Fortsätter man norrut hamnar man i vad som lika gärna skulle kunna vara en villaförort. Grillar ryker på gräsmattorna, barn spelar basket på gatan, ungdomar som trimmar sina mopeder. Sju pizzerior, en indisk, och en kinesisk restaurang inom tre kvarter. Platser som bara skriker om att vi ska komma med en kasse öl. Bara man kommer ihåg att aldrig aldrig gå barfota uppe på Sputnarkomanernas Kulle. För utsikten är fin.

Och jag inser hur det kommer sig att jag har så svårt att få arslet ur och leta efter en mer ståndsmässig lägenhet. Jag bor ju redan perfekt. Och vem behöver egentligen en balkong?

Åtgärder

Information

Kommentera

