Hur jag blev ett avocadomiffo – en historia om förlupen tid med försumbar tidsförskjutning.

29 04 2005

Fredag är tacodag. Ja, det har blivit så. Och stärkt av en lyckad tacomiddag härförleden funderade jag på att göra mitt livs första guacamole. Jag frågade några bekanta vad som kännetecknar den perfekta guacamoleavocadon, men fick inga tillfredsställande svar. Det blev till att fara i blindo mot The Avocado Djungle of Death. (Jag pekade förstås fotogeniskt mot horisonten innan jag gick.)

Mitt avocadoköp gick ganska bra. Avocadosarna såg lite konstiga ut, inte som jag är van vid. De var ganska runda. Dessutom förbryllades jag av att det under de förmodade avocadosarna satt en lapp med namnet på nån konstig frukt som jag inte har hört talas om förut. Och avocado stod det också. Sedan undrade kassören med osäker röst ifall det var mango som låg framför honom (efter att först ha knappat in det korrekta priset för avocado), och då blev jag lite mer osäker. Nejdå, sade jag glatt, det är minsann avocado jag köper nu. Någon avocadokännare är jag ju nu inte, men visst var det väl avocados? Vad skulle det annars vara? Mangos är ju betydligt ljusare till färgen. Nå, smaken lär väl avslöja huruvida det verkligen var avocado jag köpte.

Och på trottoaren här utanför låg det en orange ihopknuten kondom. Kanske efter att ha upplevt en snabbis på någon av balkongerna ovanför. Man kan inte veta sånt. Men man kan spekulera.

En oroskänsla gnagde längs ryggraden. Var det verkligen avocados jag hade köpt? Borde inte ytan vara mer skrovlig än ytan på de produkter jag hade med mig hem i en påse? Jag letade upp en bild på internet. På avocados. Och på mangos.

Nu tror jag ärligt talat att det är nåt annat än avocado jag har köpt. Det går upp för mig nu att avocadon måste ha varit slut i affären, och att det var därför det som mest liknade avocado såg så konstiga ut. Jag vågar inte göra guacamole av produkten jag köpt ikväll. Jag tänker koka några korvar. Imorgon kanske jag har stålsatt mig tillräckligt för mitt experiment. Eller kanske fegar jag ut, och går till en fruktaffär och ber än expedit med tillförlitligt ansikte om tvenne avocados. Ja, så får det bli. Jag – avocadomiffot.

Åtgärder

Information

One response

30 04 2009
Märk väl « En ond plats

[…] 30 04 2009 … att jag nu har varit ett avocadomiffo i hela fyra år. Meddelas endast på detta […]

Kommentera

