Ängslan

23 03 2005

Fia är sjuk. Det kan vara allvarligt. Jag funderar på om det här är ett lämpligt tillfälle att dumpa henne.

Det har varit hon och jag i flera år nu. Jag pratar sällan om henne. Det är inte så att jag skäms över henne, men å andra sidan är jag heller inte särskilt stolt. Hon är ganska ful. Jätteful, faktiskt. Inga former, ingen stil, inget utöver det vanliga. Faktum är att hon snarare är lite inunder det vanliga, om uttrycket tillåts. Jag har inte visat henne särskilt stor uppmärksamhet, det erkänner jag. Men de gånger jag har haft behov av henne så har hon alltid ställt upp. Utan gnäll, utan att sätta sig på tvären.

Vi var ifrån varandra ett helt år, men på sistone har vi återupptagit kontakten. För att jag behövde det. Hon protesterade inte. Förebrådde mig aldrig för att jag i det närmaste ignorerat hennes existens under mitt år på västkusten. Det är just att hon är så billig som är anledningen till att jag aldrig kommit mig för att göra mig av med henne. Billig i drift är hon, billig till sätt och utseende. Hon begär aldrig något av mig när jag inte behöver henne, och det för hon inte heller. Nu låter jag kanske som en hemsk människa, men än så länge har hon aldrig klagat. Aldrig antytt att vi borde skiljas åt. Nej, hon har faktiskt varit mig trogen, och därför har jag bestämt att om vi klarar oss igenom det här tillsammans så ska jag slå på stort. Jag tänker pumpa henne full. Rejält. Det var länge sen, och hon kan sannerligen behöva det.

Jag vill bara att du ska veta det, Fia – jag håller tummarna för att din rostskadade framaxelbalk är av den lindrigare sorten.

Åtgärder

Information

Kommentera

