At the age of thirtyone, he realized..

6 03 2005

Blandband. Bärare av så många minnen! Det första jag hittade nere i mitt källarförråd efter att kommit tillbaka hem från Göteborg, var en stor kasse med gamla blandband. Blandband, det är min grej det, se. När vi satt, gamla Kovälters, i min källare i föräldrahemmet där jag bodde i tonåren, och spelade poker och drack folköl, spisades alltid någon av mina gamla öl-mixar. En fin tradition som har levt vidare. Det är nästan ofrånkomligt, de gånger det gamla gänget återförenas i min lägenhet och förfestar, att någon, när alkoholen gjort oss lagom mosiga, kräver att stereon laddas med Grön Tuborg-mix. Eller varför inteCarlsberg-mix? Den har gott om Manowar! Alla vet ju att Manowar och alkohol lever i en perfekt symbios. Lustigt förresten att jag bodde större för femton år sedan än vad jag gör idag. You’ve come a short way, baby.

Nåväl. Under eftermiddagen har jag suttit på landsvägen i bil och, som sig bör, lyssnat på ett slumpmässigt valt gammalt blandband och låtit minnena vandra. Först The Montagues And Capulets, ur Prokofievs Romeo & Julia. Onekligen ett udda val för ett blandband. En mjukstart. Den låten var signaturmelodi till datorspelet Sanxion som jag brukade spela på min gamla C64. Det tog mig många år att luska ut vad det var för låt, och hitta skivan. En Ginza-chansning som gick hem. Den gången. Och nu finns den alltså på ett blandband. Just det här blandbandet, förresten, var länge spårlöst borta. Det dök så småningom upp hemma hos min kompis Pierre under en kväll med spansk ligafotboll. Om jag inte minns helt fel var det samma kväll som Barcelonafansen kastade grishuvudet mot Figo. Jag ska aldrig tappa bort dig igen, Absolute Dusko Radinovic I!

Därefter Them Bones! På den tiden var ZTV något som visades på eftermiddagarna på den då sprillans nya kanalen TV4. Man spelade musik, och däremellan snackade Rob ‘N’ Raz skit. I ständigt varierande frisyrer. Rooster var Alice In Chains tredje hitsingel, och den som fick mig att ta steget att köpa en skiva. Som senare blev samtliga deras skivor, inklusive något så ovanligt för mig som CD-singlar. Musik att ta livet av sig till, vilket mycket riktigt skulle bevisas många år senare när Layne Staley tog sin sista sil.

Under the Bridge har jag inte hört på många år. Inte så konstigt kanske med tanke på hur mycket den har spelats. Kan det ha varit Karin som körde oss upp till Karlstad den där gången när vi var 18-19 år? Det var det säkert, för det brukade det vara. Hon var gravid på den tiden så hon kunde inte dricka. Det skötte vi andra desto bättre i baksätet. Och fanns det inget att göra i Örebro så varför inte åka någon annanstans? Vi hann väl inte längre än till något torg i centrala Karlstad förrän vi stötte på en tjej, som gärna tog med oss hem till sin extremt trånga lägenhet. Så här i efterhand tycker jag att det hade varit på sin plats av mina kompisar att de hade berättat att de såg henne stå och spy mot ett träd under den första vändan vi gjorde. Ja, med tanke på att jag strax efteråt hånglade ganska kraftigt med henne.

Det var i alla fall i hennes lilla studentlägenhet där jag fick skäll av hennes kompis för att jag, helt felaktigt sjöng ”Take me to that place”, när alla vet att det ska vara ”Take me all the way”. Så pinsamt. Ännu pinsammare att mina kompisar återbetalade hennes gästfrihet med att sno med sig ett par band med Imperiet och Leonard Cohen ur hennes lya. Året senare försökte jag faktiskt lämna tillbaka de där bandet, när vi återigen festade i Karlstad. Den gången under nån sorts innebandyturnering. Men hon var inte hemma. Jag har förmodligen fortfarande kvar de där banden någonstans i förrådet. Hon var sexton år då. Jag minns det eftersom det var ovanligt med att någon så ung hade egen lägenhet, och hon skulle bli skådespelare. Jag undrar hur det gick. Om jag rentav sett henne i nånting?

Sedan var jag framme. Inga fler blandbandsminnen för idag.

Åtgärder

Information

Kommentera

