Fredagen den fjärde mars:

4 03 2005

Slits förvirrad ur skönt trynande av en vilt pipande mobiltelefon. Nollsex nollnoll. En snabb tallrik filmjölk över morgontidningen och ut till bilen. En fördel med att vara blåställsarbetare är att det inte gör så mycket om man luktar lite svett i armhålan på morgonen.

Stämplar in och pratar om vädret medans vi väntar på att bossen drar dagens upplägg. Ingen lugn fredag för mig, ty chefen bestämmer att jag ska ta hand om den panikorder som nyss dök upp. I rökrummet förs ett samtal om döden. Så passande på något sätt. Det började visst med det om att en gemensam bekant körde ihjäl sig på fyllan för ett tag sen. Jag jobbar ju i min gamla överdragströja, så folk frågar. I den här staden spelar alla innebandy, verkar det som. Men min karriär är definitivt över nu, så sluta tjata!

Killen med det löjliga namnet lyssnar på hög äktsvensk™ musik idag igen. Men på min truck saknas CD-spelare. Röv! Jag får hålla tillgodo med vad tjejerna på våningen ovanför spisar. Idag är det Magnus Uggla-dag. Nåja, det kunde ha varit värre. Idag behöver jag inte utsättas för reklamradioterrorn. Så mycket.

Lasse och Leffe går igenom V75-systemet en sista gång på frukosten, och en bemanningskollega drar sin dagliga jeremiad. Inte helt olik gårdagens. Nu har samtalet övergått till lönestrul i rökrummet. Jag stannar inte kvar och lyssnar. Tokordern ordnas i tid. Jag kan jobba i normal takt igen. Plötsligt svär någon på danska. Det är en chaufför som inte hittar några handtruckar. Jag visar huttrande. Kallt i portarna idag igen.

På lunchen har någon lågpannad individ tagit den sista kaffemuggen. Jag får dricka mitt kaffe ur glas. I rökrummet pratas det serbokroatiska. Jag förser Finland med hårfärg och eau de toilette i en förpackning som jag antar bara kan locka köpare i en finsk småstad. Och går hem. Till friheten. Ännu en dag i gruvan.

Åtgärder

Information

Kommentera

