En meningslös historia som innehåller en del förbluffande långa meningar

16 02 2005

Jag har ett litet problem rörande min parkeringsplats. Som en del säkert känner till så har jag bott i Göteborg under det senaste året, och hyrt ut min lägenhet i andra hand i ett par omgångar. Till min lägenhet har jag även en parkeringsplats, som jag betalar en hyra á 90 pengar i månaden för, och som jag köade i cirka fem år för att få. Sedan några veckor tillbaka har jag återinträtt i min gamla etta på norr. Ja, den där som jag egentligen inte gillar och som jag har haft i sju år nu, trots att den bara skulle bli en tillfällig lösning. Nå, i alla fall. Jag har nu upptäckt att det står en liten fånig blå bil på parkeringsplats nummer fem på min bakgård. Och det råkar vara min parkeringsplats. Min bil är visserligen fortfarande avställd, i väntan på att min efter-plugget-ekonomi ska stabilisera sig någorlunda, men detta ställer ändå till vissa vardagsproblem för mig. Det vill säga – hur ska jag tackla denna situation?

Mina hyresgäster var inte tillräckligt tillmötesgående för att tänka på att lämna kvar de kommande månadernas hyresräkningar (på vilka det framgår ifall parkeringsavgift bör betalas) åt mig. Och eftersom min hyresvärd plägar höja min hyra ett par gånger om året kan man inte bara av summan räkna ut huruvida jag fortfarande har min p-plats kvar. Visst, jag skulle ju enkelt kunna ringa upp den trevliga Agneta på min hyresvärds kontor och fråga om plats nummer fem fortfarande är min. Men då de bara har telefontid mellan klockan nio och elva på förmiddagarna ligger problemet i att jag sällan är vaken så dags. Det spelar ingen roll att jag ställer klockan på morgnarna eftersom jag har utvecklat en teknik att stänga av väckarklockan i sömnen, trots att den är ganska knepig att komma åt från sängen. Antingen det eller så lider jag av någon sorts morgonminnesförlust.

Min teori är denna – mina hyresgäster har (trots att de irriterat mig på så många andra småsinta sätt, genom att t ex snatta med sig små obetydliga saker som man inte saknar förrän man behöver dom, såsom locken till mina kastruller, dörrmattan, fem års ihopsamlat te, diskstället etc, eller ens brytt sig om att städa lägenheten efter sig – om detta har inte de sista orden sagts) har hörsammat mina krav på att parkeringsplatsen måste betalas, så att jag inte blir av med den, trots att de inte hade några planer på att använda den. Därefter har den, vem det nu är, som innehaft parkeringsplats nummer fyra, bytt till sig nummer fem i utbyte mot sin egen plats. (Så har förekommit tidigare pga att inte alla platserna har tillgång till motorvärmare.) Plats fyra har nämligen, så vitt jag kunnat se, hittills alltid stått tom sedan jag flyttade hem.

Nå, och här kommer då mitt dilemma – hur påtalar jag denna min undring för personen som äger den lilla fåniga blåa bilen som står på min parkeringsplats? Vilken approach bör jag lämpligen ta? Att rent ut fråga varför de står på min parkeringsplats kan ju komma att verka en smula fientligt. Särskilt som jag ju med säkerhet inte vet ifall det fortfarande är min parkeringsplats. Att fråga om de kanske, möjligtvis har bytt plats, vilket ju är det mest troliga, kommer nästan oundvikligen leda till en lång förvirrad diskussion i vilken jag måste förklara hela historien, och det ser jag inte fram emot. Det tysta angreppssättet vore att helt enkelt beslagta parkeringsplats nummer fyra, den som tycks stå tom för tillfället. Men då det förefaller otänkbart att en p-plats står oanvänd här, där p-platser är hårdvara, så riskerar jag då att öppna mig för motangrepp från dess rättmätiga ägare, t ex i form av en syrligt formulerade lapp på vindrutan och framtida osämja i trappuppgången.

Skit. Jag får väl helt enkelt ringa och fråga trots allt. Men tack för att ni lyssnade.

Åtgärder

Information

Kommentera

