Blue man coup

9 12 2004

Idag kunde man läsa i Metro att det siktats en naken man i mina kvarter under onsdagsmorgonen. Detta skulle ha skett i strax efter det att jag begivit mig in till centrum. Allt roligt missar man. Och då ska ni vet att det minsann inte händer så mycket roligt i Kortedala. Inte på vintrarna i alla fall. Under den varmare årstiden händer det att det idkas hor och annat spännande i skogsdungarna bakom huset där jag bor.

Det framgick aldrig varför mannen var naken, eller hur det kom sig över huvud taget. Metro är en ganska dålig tidning på det sättet. Det lilla formatet uppmuntrar ingen analys. Mannen hade sprungit runt utan så mycket som ett par skor och stoppat bilar, mitt på vägen. Varför han var naken, och varför han stoppade bilarna överlåts helt till läsarens fantasi. Likaså hur bilarnas förare reagerade. Kanske frös han bara och ville värma sig i en Opel. Kanske ville han ha lift till en klädaffär. Min stående teori i dylika fall är att det rörde sig om ett svartsjukedrama. Mannen hade kanske blivit påkommen med en annan kvinna, hund eller man, och obevekligen kastats ut, utan en tråd, för att möta den skam som det ju faktiskt allt som oftast innebär att vistas naken i en förort i december månad.

Man kunde läsa att polisen kom och hämtade honom. För här i Kortedala tillåter vi inte att män springer runt nakna. Inte så länge de gör det utan anledning. I den händelse att mannens offentliga blottande hade en djupare mening så hade han behövt bättre marknadsföring. Ty vi är ovetande om bakgrunden. Men mina tankar går till dig, Nakne Man. För, som sagt, det händer inte så mycket här i Kortedala.

Åtgärder

Information

Kommentera

