Man blir alltid högare av gräset på andra sidan.

7 12 2004

Jag är lite avundsjuk på hennes akademiska meriter, jag erkänner. Jag kan utan problem tänka mig många år till under universitetets trygga hägn jag också, tryggad av diverse stipendier. Hon klockar in runt omkring 400 högskolepoäng, ser ut som fjorton men är dubbelt så gammal, och heter likadant som en designer. Ingen vet riktigt det exakta poängantalet. Men det känns som om det kvittar.

Själv är jag nedtryckt, grå, kreativt kastrerad, på gränsen till utbränd. Ett tufft år har tagit ut sin rätt, antar jag.
– Även om ens eget liv är trist så är det alltid kul att lyssna på andras spännande liv, säger hon, när vi tar en lunchpromenad i jakt på tänkbara julklappar.

Det är mig hon pratar med, märkligt nog. Men mitt liv är ju inte speciellt spännande. Visst, jag kan förstå att det kan verka så. Att jag kan få det att verka så. På avstånd. Hon känner till hela följetången, hon har fått höra de [lätt sminkade] anekdoterna om latexkvinnor, ex, artonåringar och lösaktiga chefer, om virtuella flörtar, lyckade och misslyckade, mysiga och hemska. Jag kan minsann vara en bra berättare om jag är på det humöret. Och en bra historia blir inte sämre om detaljerna putsas lite. Hon får gärna tro att det är mer spännande än vad det egentligen är. Vem vill inte verka intressant? Och hon tvekar heller inte att dra sina egna slutsatser och tracka mig för dom. Lite charmigt är det allt.

Det är då det slår mig att det var ju därför jag ville berätta. Den som kan försköna vardagen för andra borde väl lättare kunna lura sig själv. Vackra gåvor ger vackra tankar ger inre tillfredsställelse ger motivation. Den som syns finns. Eller nåt. Jag hade glömt. Och det är i alla fall bättre en ett riktigt jobb.

Åtgärder

Information

Kommentera

