Saker som inte alls är speciellt bra. Del 36.

28 06 2004

Jag bojkottade midsommar i år. Jag vet inte riktigt vad det är jag vill åstadkomma med min bojkott, men någon måste säga stopp efter två regniga midsomrar i rad. ”Just say Stopp, för helvete!” ville jag säga. Det är oklart till vem. Det sorgliga är att det inte tycktes beröra mig särskilt mycket att strunta i midsommar. Vad nu då, tänkte jag, när det slog mig. Som en våt fisk rakt på näsan. Midsommar är ju min favorithögtid! Alla högtider har en själ. En inre essens. En spirit. The spirit of midsummer sparkar givetvis stjärt med, till exempel, the spirit of pingst. Men det fattar ni ju själva. Inför varje midsommar läggs det upp planer på hur man bäst ska kunna fånga the spirit. Det är jakten på den perfekta midsommaren.

Det gamla punkbandet Strebers har fångat the spirit of midsummer, och vad det är man vill uppnå, på ett fint sätt i sin Midsommarvisa:

Hon gick över ängen en midsommardag
hon kom fram till mig och jag blev så glad
läpparna röda, klänningen vit
och hon gav mig en älskogsinvit

Jag känner mig berusad fast jag inget druckit har
vi två är nakna, natten är klar
kärlek är som den ljuvaste musik
kom låt oss spela, båd fattig och rik

Kom låt oss älska under stjärnorna inatt
Kom låt oss leka med mångubben tafatt
Kom låt oss älska under stjärnorna inatt
Kom fyll mig med din kärlek

Öh. Tja… Så jäkla bra kanske det inte var, nu när jag tänker efter. Men det berättar ändå om vad man förväntar sig av en lyckad midsommar. Den känsla som man jagar när man beger sig ut i den ljumma midsommarkvällen, och de minnen man hoppas få lägga till sin, förhoppningsvis, digra minneslista. Och det är ju sånt som gör att jag är så förtjust i den. Midsommaren.

Fast… nu när jag tänker efter har det där aldrig hänt mig. Inte ens nära faktiskt. Tja, en gång var jag tydligen på väg att följa med en tvivelaktig kvinna till en mycket liten ort, mycket långt bort, har jag fått höra. Märkligt nog kan jag inte själv dra mig till minne just den händelsen. Så hur det nu var med det, så beslöt jag mig ett år för att se till att uppnå the spirit of midsummer. Det var läge för det. Jag hade dominerat stort i den traditionella midsommarlångdistanskrocketen. Jag hade hånleende med en skicklig, och sinister, krock, kilat fast en bitter medtävlares klot under ett traktordäck. Jag tror att det var en Massey Ferguson, men jag kan ha fel. Jag kunde överlägset flinande dricka min öl som segrare i en bra stund innan den förnedrade tvåan träffade pinnen för sista gången. En bra stund!

Så när jag såg den där vackra flickan i sin vita klänning tyckte jag att jag åtminstone kunde fråga. Varför inte? Jag hade druckit ganska många öl, och ett duktigt antal snapsar, så jag var snygg så det räckte. Nu skulle jag äntligen få uppleva den inre essensen av midsommar. Jag skulle äntligen förstå vad det var som var så bra med midsommar. Fastän jag redan visste det, så visste jag det ju inte. Sommarkvällen var ju sådär perfekt som den ska vara, och både hennes läppar och klänning följde de gängse färgreglerna för dylik aktivitet sagda datum.

Döm om min förvåning när det inte gick som jag hade förväntat mig! Hon ville inte alls springa naken i slow motion över en grönskande sommaräng! Jo, det är möjligt att hon ville, men i så fall inte med mig. Hon verkade inte det minsta intresserad! Jag förstod ingenting. Förresten så var hon inte alls så vacker. Faktum är att jag tyckte att hon betedde sig en smula slynigt. Gav mig en blick som man i vanliga fall reserverar för en proppfull buss. Sen garvade hon åt mig, bitchslappade mig löjlig, och kallade mig ”äcklig förlorare”. Jävla midsommar. Jag hatar midsommar. Ni kan ha eran jävla högtid och dess vilseledande marknadsföring för er själva. Jag bojkottar er nästa år igen. Och skrattar åt er. På ett sinnessjukt sätt. Losers.

Hur långt är det till nyår?

Åtgärder

Information

Kommentera

