Att resa är att dö en smula

9 06 2004

Everybody’s talking at me.
Alingsås – Förbluffande lite att se. Jag plågade mig igenom Aftonbladet Puls. Brukade den verkligen vara så usel. Har jag blivit gammal?
I don’t hear a word they’re saying,
Vara – Förbluffad av hur svårt det är att läsa loggan till Text & Foto – Skyltar som syns. Gräsklipparen gick varm utanför Bilprovningen, nu är det vår!
Only the echoes of my mind.
Skara – Gamla trähus bortom Lantmännens silos, de groteskt smutsiga och rostiga, och det runda Järnvägsmuseet. Pingstkyrkans oktagon välsignar oss innan vi åker vidare. Så tryggt det känns!
People stopping staring,
Götene – Misstänkt! Samma silos? Har vi åkt i cirklar? Chauffören ser förvisso nykter ut. Sågverkets berg av sågspån släcker tanken. Missionskyrkan mittemot busstationen väntar in den syndige resenären. Intressant nog visar skylten till den nedlagda Shellmacken texten ”XXX”. Jag sneglar på nytt mot Missionskyrkan.
I can’t see their faces,
Mariestad – Bussbyte. Å, så gemytligt vid Vänerns strand. Jag känner ett visst sug att stanna till vid Hjortens Källare. Hav tålamod! Pilsner kommer sen!
Only the shadows of their eyes.
Gullspång – Inte mycket till station. Var det ens nån? Vid Gullspångsälvens strand ligger Gullmovallen där Olof Mellberg sparkat bubba som ung. Men vad ser jag? Fred’s Fyrkant är åttakantig. Upprörande!

I’m going where the sun keeps shining
Kristinehamn – Nytt bussbyte. Ännu en pingstkyrka. Är detta en komplott? Rostiga raggarbilar på vägarna, men ingen Picassoskulptur ser jag till.
Här skulle jag kunna vika ut texten om svårigheterna med att urinera stående i en rullande buss. Men jag avstår.
Thru’ the pouring rain,
Karlskoga och
Karlstad bjuder mig inget nytt. Den här gången. Inget som passar i tryck i alla fall.
Going where the weather suits my clothes,
Kil är bara grått och trist. Vi hälsas välkomna till
Grums. Kärleken är obesvarad.
Backing off of the North East wind,
Ett signaltekniskt problem håller oss fångna i
Säffle i en halvtimme. Det är för länge.
Sailing on summer breeze
Åmål,
Mellerud, jag vill er förtränga. Öxnerud, du var ny! Trollhättan… Men bäst är ändå Göteborg.

And skipping over the ocean like a stone…

Åtgärder

Information

Kommentera

