Källarmannen hade det inte heller så roligt

16 03 2004

Jag tror att jag håller på att bli gammal. Hur ska man annars förklara att jag börjar irritera mig på ungdomen här i förorten? Jag har slutat att svara de som dagligen ber mig om cigaretter, jag nöjer mig med att titta på dom och skaka på huvudet. På så sätt slipper jag iallafall långa diskussioner som slösar min tid och tär på mitt humör.

På spårvagnen hem ikväll hamnade jag bland ett gång unga och högljudda invandrarkillar, vilket i sig var ganska passande, då jag för dagen bläddrade i Ylva Brunes antologi om invandrare inom svensk journalistik. Det som dock fångade min uppmärksamhet var frasen de upprepade sinsemellan; ”Vascheguuuud Sverige”. Kan man tänka sig – en impulsiv fransman att identifiera sig med. Här finns det framtida stoff för Ylva Brune att skriva om.

Ja, det händer uppenbarligen inte så mycket här. Jag hittar föga att berätta om. Eller så är jag alltför uppslukad av frågeställningar kring inneboende vetenskapsjournalistisk konfiktproblematik och småsinthet samt brist på självdistans i forskarsamhället för att orka registrera min omvärld. Det får mig att känna mig tråkig.

Jag kanske behöver semester. Eller Ballerinakex? De kan ge mig frid.

Åtgärder

Information

Kommentera

