En inre stillhet i kombination med förhöjd uppmärksamhet

28 02 2004

Senaste gången jag besökte Stadsbibliotekets lokaler blev jag antastad av en skäggig man som luktade sprit. Denne ställde mig en fråga som jag inte förstod, men viktigare, han höll i sin hand Litania över den moderna lyriken – en analys av Hugo Balls verk. Det hela var så passande, på nåt obestämbart sätt.

I går läste jag om en kvinna som var Objectum-sexuell. Detta innebär att man kan känna känslomässig närhet och sexuell lust till livlösa objekt. I detta fall var kvinnan kär i Berlinmuren. Ja, faktum är att hon hävdade att hon gifte sig med Berlinmuren 1989, och sålunda ståtade med efternamnet Berlinermauer. Dock tror jag inte att den svenska staten sanktionerat detta giftermål. Kvinnan såg ut som Kristina Lugn.

Det gör mig mycket förnöjd att jag fortfarande kan bli positivt överaskad av tillvaron.

Åtgärder

Information

Kommentera

