Captain’s Log, Spaceyear 2004

18 02 2004

Snart en månad har förflutit sedan jag anlände i den nya staden. Kanske är det, nu när den värsta kulturchocken lagt sig, dags för en första rapport om mina intryck?

På hörnet säljer Varg-Bengt skinnvaror av skiftande kvalitet. Varg-Bengt själv har jag ännu inte sett. Men jag skulle gärna vilja. Kanske ger jag mig ut på en Varg-Bengtsexkursion någon dag. Ja, det tycker jag låter som en intressant idé. Infödingarna talar konstigt här. Jag försöker efter bästa förmåga ta efter, men förutom mitt nästan klockrena uttal av min nya stads namn, så lyser mitt bondska ursprung igenom. Något som tycks skrämma infödingarna mer än det skrämmer mig. Kanske är de inte så bohemiska här som jag förväntat mig?

Min TV är trasig. Jag lider. Som salt i såren ertappade jag min rumskompis med att titta på TV3:s Jackpot. Jag skällde jättelänge. Än så länge har det inte hänt igen, men jag darrar fortfarande vid minnet.

Andra saker är sig lika. Jag minns tydligt hur det diskuterades olika masturbationstekniker på NEKen då det begav sig, när gudfader Manouchs föreläsningar blev alltför långrandiga. (Och vem kunde ana att min skämtsamma utläggning om rotrunkets väsen senare skulle komma tillbaka för att bita mig i arslet?) Därför förvånades jag inte märkbart när, under en fikarast, ämnet bland grabbgänget övergick till ett ivrigt samspråk om ett ”runkrör” någon i nåns bekantskapskrets tillverkat. Jag måste dock erkänna att jag aldrig förstod syftet. Det är naturligtvis ett erkännande som är mer pinsamt för en potentiell journalist. Jag har upptäckt att jag saknar den naturliga nyfikenhet som krävs för att kunna ställa de rätta frågorna. Följaktligen är jag en usel intervjuare. Jag har alltid föredragit tyst iakttagande och dragande av egna slutsatser. Det blir så mycket roligare så. Jag ska jobba på det, det lovar jag.

I förra veckan blev jag i sanning en äkta göteborgare, då jag drabbades av min första spårvagnsbot för olovligt åkande. Det var stort. Och dyrt. CSN har dock givit mig ett års respit från studielånsbetalningar, så likvida medel finns för dylika oförutsatta utgifter. I morgon ska jag bege mig på jakt efter en prisvärd optiker. Be för mig.

Åtgärder

Information

One response

12 12 2010
Vi jubilerar! « En ond plats

[…] Captain’s Log, Spaceyear 2004 (Februari 2004) Inget speciellt med det, förutom att det var mitt allra första inlägg. Fast det är synd att kalla det för ett blogginlägg, för egentligen var de tidiga inläggen bara en reserapport, ett bekvämare sätt att kommunicera med folket hemma. Och anledningen till att de tidiga inläggen ser ut som skit och saknar bilder är att jag har fulimporterat dem från Windows Live. Killen med runkröret jobbar i dag för SVT Debatt. […]

Kommentera

